Konsten att redovisa muntligt

Idag hade jag redovisning av ett arbete som jag hade gjort i religionen. Redovisningen gick ganska bra, ger den nog 3.5/5. Glömde dock att ta upp lite saker som jag hade tänkt berätta om, men så kan det gå då man improviserar. Sen så hade det kanske känts bättre om inte åhörarna hade sett extremt uttråkade ut. Fast det är klart, de är ju inga muntergökar i vanliga fall.

Sitter och tänker tillbaka på då man var liten och skulle redovisa. Jag älskade att redovisade då jag var liten och minns min första "officiella" redovisning. Jag gick i ettan eller tvån och var väl då ca 7 år och fick idén att skriva en uppsats om getter. Jag fick inspiration från en Åsa-Nisse tidning. Fröken hittade en tavla med en get på och jag fick stå längst fram och redovisa. Jag minns även vad jag hade skrivit. Allt var totalt påhittat och jag minns att jag sa att bruna getter kom från småland och att vuxna getter äter 1 kg ost om dagen o.s.v. Fröken spelade förstås med. Ser bilden framför mig där Åsa-Nisse försöker dra en tjurig get som vägrar röra sig ur fläcken. Friskrivning var en annan sak som jag älskade. Jag skrev så många berättelser jag bara kunde på dessa timmar... bara för att få läsa upp dem i helklass. Minns att jag i typ 3:an skrev en följetång som hette "Mercedes mannen" där Henke Larsson och Adolf Kelottijärvi skulle ta fast en seriemördare. Fick läsa upp några kapitel inför klassen.

Sedan vände det totalt. Alla har ju en fas i livet där allt blir pinsamt och kanske var det där jag drabbades av "redovisnings paniken". Jag tycker att det är jätte jobbigt att redovisa och minns att jag bad klassen le då jag skulle redovisa ett arbete om Texas i nian. Det kändes faktiskt bättre då alla inte såg så arga och uttråkade ut. Tänkte komma med lite tips om hur man inte ska göra då man redovisar. Rangordnar dem från 3-1, där 1 är det man absolut ska undvika, om man vill göra en bra undervisning alltså. Detta är baserat på vad jag själv tycker är dåligt redovisat.

3. Att ha så få stödord att man säger ööö, hmmm, eee, få se nu, hela tiden. Jätte jobbigt att höra och man orkar som åhörare inte koncentrera sig. Eller att man har så få stödord att man kortar ner allt så mycket att man inte riktigt får något sammanhang i redovisningen. Eller, som jag senast i trean på gymnasiet råkade ut för, att man satsar för mycket på improviseringen och använder typ inga stödord så att man får en total blackout. Visst, om man är skadeglad som åhörare är det säkert jätteroligt men det blir ju som ingen bra redovisning att lyssna på.

2. Att läsa direkt ur pappret. Det går ju bra för den som redovisar, han/hon säger nämligen aldrig fel, men är verkligen jättetråkigt för den som lyssnar. Det blir som inge liv i redovisningen och det känns som att redovisaren maler på i en evighet. Väntar bara på att personen ska börja säga komma, mellanrum och punkt. Verkligen jobbigt att lyssna på.

1. Då det är sååååå självklart att den som redovisar har skrivit av texten från en bok eller ett annat arbete. Detta märks då redovisaren inte förklarar svåra ord eller då han/hon stannar upp för att fråga läraren vad som menas med en viss sak. Visst kan man stöta på svåra ord i faktasökningen som man inte förstår men då kollar man upp vad det betyder innan man skriver ner det i sin egen uppsats. Eller så struntar man helt enkelt i att använda denna fakta. Det kanske inte är ett störande moment direkt men jag tycker att det är uruselt då redovisaren avbryter sig själv för att fråga sådana saker, eftersom att det är så uppenbart att det är kopierat. För även om man anger källor ska det ju en uppsats skrivas med egna ord. Sen kan man ju sköta det snyggt och fråga läraren eller något före.

Sedan har vi det här med att redovisa först eller inte. Ska snabbt dra för- och nackdelar med detta.

Fördelar med att redovisa först:  
- Alla andra är så nervösa att de inte alltid tänker på att du gör fel och gör du bort dig så skrattar ingen annan för att de vet att det även kan hända dem.
- Man känner sig totalt avslappnad efteråt medan de andra fortfarande är lite nervösa.
- Alla ser inte helt uttråkade ut och de sitter inte och väntar på att de bara ska få gå hem.

Nackdela med att redovisar först:
- Nervositeten hos åhörarna gör att de inte kan slappna av och skratta åt dina skämt som du har "kastat in" i redovisningen för att göra den lite roligare.
- Man har inte kunnat dra fördelen av att höra hur de andra redovisar. Kanske tar de upp moment (t. ex. presenterar litteratur som de har använt) som du själv har glömt.
- Det har ju som aldrig varit roligt att starta då alla har "fräscha öron". Då man redovisar sist halvsover ju typ alla. Sedan så påpekar man ju som aldrig "brister i redovisningen" hos de som redovisar sist. Då den sista redovisaren frågar om någon har några frågor brukar alla åhörare titta på varandra med blicken "frågar du, dör du". Alla vill bara sluta lektionen och gå därifrån. Redovisar man först kan det däremot bli många frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0