Onsdag förmiddag

Fick redovisa först på religionen idag (Efter döden-himmel eller helvete). Det gick ganska bra:) Gick som smort fram tills sista biten men lyckades ändå få till det. Kändes bra med tanke på att jag fick improvisera med endast några få nyckelord. Fick dock en rejäl hög med papper som vi ska läsa till nästa gång. Eller en del ska vi iaf läsa till nästa gång.
image22
Allt handlar om olika naturreligioner.

Kom igår på vad jag skulle skriva om i Historian och pratade med läraren idag. Först trodde jag bara att man skulle få skriva om något i den svenska historian men det kändes så tråkigt att skriva om en kung eller en annan viktig person då jag redan hade gjort det så jag visste inte vad jag skulle välja. Det 30-åriga kriget eller Karl XIV Johan innan han blev kung (på den tiden då han fortfarande hette Jean Baptiste Bernadotte) var mina alternativ. Då jag sedan träffade läraren sa hon att man fick skriva om vad som helst. Det kändes lättare men visade sig vara mycket svårare. Det fanns ju så mycket att välja mellan.

Var först sugen på upplysningstiden men det hade inte känts så roligt då jag redan vet så mycket om den. Jag vill lära mig något nytt. Imperialismen tycker jag också är intressant men jag visste inte vad jag skulle ha för frågeställning. Osmanska riket, Gulfkriget och Cubas historia kom upp i skallen men inget verkade tillräckligt roligt.

Igår då, som sagt, kom jag på vad jag ville skriva om. Upptäcktsresorna! Varför gav de sig ut på dessa resor och vad blev resultatet, hur påverkades omvärlden? Sedan ville jag även skriva några rader om en upptäcktsresande och valde då min favorit, Magellan. Han var den förste att resa jorden runt, förvisso inte i en och samma resa men han gjorde det i alla fall:) Han hade chansen att göra en riktig jorden runt resa men mördades i närheten av Filippinerna så hans skepp fick fortsätta utan honom. Ska börja skriva nästa vecka:)

Lyssnade på Rix FM då jag åkte från skolan. Brukar inte lyssna på dem i vanliga fall, eftersom de på senaste tiden har börjat gå mig på nerverna. Hur som helst så har de just nu en tävling där man kan vinna ett bröllop i Las vegas. Två tjejer tävlade mot varandra och en av dem måste ju ha noll koll. Det var många kändisfrågor och visst, jag läser kanske lite för mycket om kändisar så jag kräver inte att någon annan ska kunna svara på frågor som "vem är Ashton Kutcher gift med och vem har tre barn med Bruce Willis". Men kan man inte vem Angelina Jolie är tillsammans med så kan man ju inte ha läst en nyhetstidning på 3 år. Seriöst, det räknas ju nästan som allmänbildning. Hon svarade dessutom Brad Pitt på frågan vem Ashton Kutcher var ihop med så hon måste ju veta vem han är. Har hon aldrig läst texttv, en löpsedel eller nöjesnyheterna i kvällstidningarna? Har hon aldrig läst en tjejtidning eller varit inne på kvällstidningarnas hemsidor? Undrar om hon har lika dålig koll på vad som händer i resten av världen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0