Grattis Sverige

Idag är det nationaldagen. Personligen gillar jag inte att detta är en röd dag, hade hellre varit ledig på annandag pingst. Men i stora drag så spelar det ingen roll. Jag vaknade riktigt tidigt på morgon som vanligt (typ halv 9) och gick upp strax efteråt. Ändå somnade jag inte förrän kanske efter ett någon gång. Jag hade då varit och hämtat Henke hos Danne. De hade varit med Markus och haft "grabbkväll" med tennis och tvspel. Jag låg hemma och åt nötter och såg på film. Henke hade laddad hem En ung Jane Austen och jag brukar gilla sådana filmer men denna var ingen höjdare.

Åter till dagens datum. Jag är nästan lite förvånad över att så få vet varför vi firar denna dag. Jag menar, nationaldagen har ju firats i typ 35 år. Har verkligen så få varit tillräckligt intresserade för att ta reda på vad det är man firar? För alla som sov på historielektionerna eller som inte har koll på varför vi firar denna dag så beror det på att Sverige blev självständigaGustav Vasa kröntes till kung den 6 Juni 1523. Tidigare tillhörde vi Kalmarunionen (Sverige, Danmark och Norge). Den stora anledningen till att stora dela av Sverige (typ Skåne, Blekingen och jag tror även Jämtland m.fl.) inte vill fira denna dag (inte av den anledningen som vi gör det idag i alla fall) beror på att dessa landskap inte tillhörde Sverige då Gustav Vasa blev kung 1523. Jag har glömt om Jämtland tillhörde Sverige då eller inte men jag har för mig att det inte var svenskt. Delar av södra Sverige var åtminstone inte svenskt då och därför ser de ingen anledning till att fira. Säkerligen är det väl även därför som vi är så dåliga på att fira nationaldagen i Sverige. Se bara på Norge som firar ohyggligt stort. Och vad är det norrmännen firar? Jo, de firar att de blev fria från oss svenskar. De är så glada över att slippa oss att deras nationalfirande bara blir större och större, trots att det nu är 200 år sedan det hände. Skulle på fri hand kunna skriva ett riktigt lång inlägg om hur brytningen gick till och vad som hände senare i Sverige rep. Norge men jag tror inte att någon orkar läsa så jag besparar er det:)  

Nu ska vi snart åka till Prästholm. Vädret idag verkar inte vara så superbra men jag hoppas att det är lite bättre i Prästholm eller att det åtminstone blir bättre längre fram på dagen. Ska grilla ikväll:)


Kommentarer
Postat av: Apa

Nä, Gustav Vasa kröntes inte den 6 juni 1523. Det gjordes han den 12 januari 1528 i Uppsala. Däremot UTSÅGS/VALDES han till kung den 6 juni 1523 i Strängnäs... Ett vanlig misstag av mellanstadieelever, att blanda ihop dessa händelser. Icke desto mindre illa. Gör om, gör rätt!

2008-06-15 @ 16:40:57
Postat av: Lill Anna

Här går man hårt ut:) Spelar roll om han kröntes eller valdes till kung detta datum, det är ändå delvis pga av honom (och lite andra saker) som vi firar nationaldagen. Det hade med honom och datumet att göra så om jag skrev fel på om han kröntes eller valdes har väldigt liten betydelse i frågan. Wisserbesser;)

2008-06-22 @ 21:31:17
URL: http://lilllindgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0