Permanganat och grillfest

Är på väg till Prästholm så jag slänger bara in ett kort inlägg.

Hade laboration på kemin idag. Använde oss av permanganatlösning och jag måste säga att om man kan gilla kemikalier så gillar jag nog denna mest. Discofärg!


Jag och min lab.kompis skulle hälla upp lösningen i en byrett (se den undre bilden) men han råkade missberäkna volymen lite så vi skyndade oss att öppna byretten. Dessvärre var byretten trasig så vi fick lösningen på både händer och golv. Läraren försäkrade oss att det var helt ofarligt men fula bruna fläckar uppstod på händerna, ungefär som om vi hade misslyckats med brun-utan-sol. Som tur var gick det bort med oxalsyra.


Den trasiga byretten med permanganatlösning

Ska hämta Henke nu kl. 13.00. Ska först på Sub och äta, sedan blir det handel till "grillfest" i Prästholm. Pappa skulle om på bolaget och köpa vin så det blir grillstämning på riktigt:) Vistelsen blir dock inte långvarig, ska tillbaka till stan tidigt imorgon för att hinna till fikat kl 12 med Amen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0