Umeå

Umeå känns som mitt andra hem. Tredje gången gången jag är i Umeå på ungefär 9 månader. Fjärde om man räknar med stoppet hem från Sundsvall "open trot" i augusti. Haha, i somras då vi var i Umeå fick vi se en deltävling i "Glamour stiletto run":)

Strax innan tio i fredags bar det alltså iväg. Halvvägs till Piteå kom jag på att jag hade glömt packa ner de viktigaste sakerna, d.v.s. min klocka, min skinnjacka med kortare ärm och strumpbyxor. KLANT! Fick bita ihop och svälja besvikelsen. Stannade för att äta i Skellefteå.

Alltid då vi är i Umeå brukar vi på på Plaza men denna gång hade pappa bokat ngt annat. Det kändes lite nervöst. Hade de våfflor? Hur såg rummen ut? Varför inte Plaza? Vi parkerade i hotellets garage och på vägen till entrén kom vi överens om att det luktade våffla. Yes, it's true... de hade våfflor till kl 17 på eftermiddagen!! Unnar mig bara våfflor på hotell och på våffeldagen så nu hade jag kommit till himmelriket:) Inte nog med det. Det ingick morgonrock och tofflor (utlånades), valfri kvällstidning, filmkanaler, middag (vilket vi fick avstå p.g.a. travet) och fri tillgång till kaffeautomat, kakor, frukt och tuggummin. Och våfflor förstås:)


Bild på hotellrummet.

 

Det enda negativa med hotellet var de otroligt äckliga tavlorna som hängde överallt. Som ni ser på den stora bilden så är det en tavla ovanför sängen. Det är tavlan till vänster (klicka på bilden så blir den större). Har inte orkat vända på den men ni ser nog ändå:) Urläbbigt med gamla foton och detta var ju hemskt att ha ovanför sängen. Inte blev det bättre heller av att Henke låg och hittade på historier till tavlan innan vi skulle sova. Bilden till höger är ännu värre och hängde på två ställen på våningen. Den var rätt ut sagt äcklig. Det fanns även en annan tavla som jag reagerade på där en folkmassa hade samlats kring ett stort gammalt hus. Två-tre kostymklädda herrar stod på balkongen på övervåningen - på utsidan av balkongräcket! Jätteobehaglig bild...

På fredagen var det V65. I panik fick jag springa på Åhléns och köpa ett par strumpbyxor. I urusel kvalité visade det sig. Det är absolut värt att köpa ett par strumpbyxor på H&M för 79 spänn som håller åtminstone en tio gånger än åhléns värdelösa för 59 kr. Spelet gick inge vidare för min del men vi fick in dubbeln tillsammans:) Haha, låter alltid som en snåltarm men det är alltid något så fruktansvärt dyrt att äta på travet. Åt trerätters både fredagen och lördagen i Sundsvall och det gick på ca 1300 spänn (per person). Och då hade jag kanske bara 3-4 cider inräknade. Inte var det mkt bättre i Umeå. Gick säkert ca 450 spänn för min mat och min dricka, vilket bestod av en förrätt med gravad lax och en varmrätt bestående av fläskfilé och potatisgratäng, samt 2 cider. Höll på att glömma efterrätten, en mintkaka(!). Stor som en femkrona. Borde inte få kallas trerätters. Haha, hatar att låta snål... Som tur var fick pappa stå för kalaset. Det är ju trots allt han som vinner . Planen var sedan att vi skulle gå ut men fick ett samtal av pappa strax efter att vi kommit på hotellet. Han och Maria orkade inte följa med. Vi tappade också lusten, trots att Robert ringde och försökte dra med oss. Istället gick vi och hyrde en film och köpte godis. Jag hann dock somna innan filmen var slut.

Lördag - V75 - dagen D - även dagens dubbel;)
Vaknade 06.19, pigg som en mört. Slog på tv:n efter ett tag och såg "Lilla huset på prärien". Duschade innan frukosten. Varför är det alltid så skönt att duscha på hotell? Efter frukosten hade vi en timme på oss att rasta plånboken på stan. Det blev en klänning och ett par stövlar från Bianco. Sedan ut på stallbacken. Svinbra väder. Min V75 gick åt skogen men fick in några små spel. Jag och Henke roade oss med att spela "plats" och "vinnare". Skönaste vinsterna var då jag stod i kassan och bestämde mig för att spela vinnare på häst nr.4 i ett lopp (Lopp 7 eller 8 tror jag). Hästen vann:) Henke fick in nr. 5 på plats i samma lopp. Det kändes även bra då kallblodet som jag hade tjatat om hela dagen, och som jag spelade plats på, kom trea. En annan häst som jag hade surrat om sedan fredagen var nr 2 i näst sista loppet, skrällen Spokesman. Han vann inte, utan förlorade på målfotot. Synd att jag inte spelade i detta lopp (slutade efter kallblodsvinsten). Till sist fick vi in dagens dubbel. Hade bara en häst kvar i det andra (sista) loppet, som lite av en skräll. Hästen fick en dålig start. Tror att han låg tredje eller fjärde i dödens, men sen kom han på upploppet och jag stod och hoppade på bänken vi satt på. Härligt avslut. Jag gick dessvärre något back denna spelhelg men det var det värt för lite spänning. Får ta tillbaka pengarna nästa gång i Boden (7 maj? Eller var det veckan efter?). Då jag tänker efter är det nog den 14:e maj... Hoppas att jag är ledig:)

Hemma i Luleå igen bestämde vi oss för att åka till All star för att se hockeyn.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hehe de var rolig läsning :D

Din pappa verkar vara bra på de där med hästar :)



Kul att du har lagt upp bilder

2009-04-27 @ 22:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0